Baking

Baking je proces v 3D grafice, při kterém se vizuální detaily (stíny, objem, odrazy atd.) z jednoho objektu — obvykle z vysokopolygonálního modelu (high poly) — přenášejí na nízkopolygonální model (low poly) ve formě texturových map a normal mapy. Díky tomu si model zachová realistický vzhled, i když má výrazně méně polygonů.

The Toolbag Baking Tutorial | Marmoset

Co lze „péct“:

  • Normal Map – vytváří iluzi hloubky a jemných detailů bez přidávání geometrie.
  • Ambient Occlusion (AO) – dodává měkké stíny do prohlubní a kontaktů mezi povrchy.
  • Curvature Map – mapa zakřivení, užitečná pro efekty opotřebení a maskování.
  • ID Map – barevná maska pro jednodušší texturování různých částí modelu.
  • Roughness, Cavity, Height Map – doplňkové mapy pro práci s materiály a světlem.

Proč je to důležité:

  • Optimalizace – snižuje počet polygonů a zátěž pro herní engine nebo render.
  • Rychlejší vykreslování – méně geometrie = rychlejší výpočet.
  • Kompatibilita – většina herních enginů a platforem pracuje s low poly modely + textury.

Jak probíhá zapékání:

  1. Vytvoří se low poly model s UV mapováním.
  2. Vytvoří se detailní high poly verze.
  3. Vygenerují se potřebné mapy (Normal, AO atd.).
  4. Pomocí nástrojů jako Substance 3D Painter, Marmoset Toolbag nebo Blender se vizuální informace z high poly přenášejí na low poly.

Baking je zásadní technika, pokud chcete, aby váš low poly model vypadal realisticky a bohatě na detaily, ale zároveň byl technicky nenáročný pro použití ve hrách, animaci nebo VR/AR.

Zdroje: