Online konfigurátory
Marketéři hledají, na co by přilákali co nejvíce zákazníků, sales oddělení se trápí otázkou častých reklamací a ve skladu leží vyrobené, ale nenakupované produkty. To může být problém především u drahých a niche produktů, jako je velký nábytek, speciální přístroje a zařízení nebo luxusní oblečení, auta, jachty a podobně. Způsoby, jak zefektivnit nákupy na internetu se tak stále posouvají a jedním z nejnovějších přístupů jsou online konfigurátory.
Ty totiž nabízí vysokou míru přizpůsobitelnosti prodávaného produktu; zákazník si může přesně vybrat, z jakých materiálů má být jeho verze produktu vyrobena, jaké má mít barvy, případně přidat speciální detaily jako vlastní gravírování, samolepky a nakonec si vybrat třeba i způsob zabalení. U luxusního, ale vlastně i běžného spotřebitelského zboží je to velké plus a přidává to na uživatelském zážitku. Zákazník se totiž nemusí spokojit s běžně prodávaným produktem, ale nakonfiguruje si vlastní podle svých preferencí a potřeb. 3D zobrazní je tu už opravdu třešničkou na dortu a mnohdy slouží jen pro efekt.
Kde se ale 3D konfigurátory nejčastěji začínají uplatňovat, je komerční sféra nábytku a specializovaných zařízení. Zde je velmi žádaná také možnost nakonfigurovat rozměry, specifické součásti produktu nebo jejich nosnost. Samozřejmostí je tak prohlídka produktu v prostoru, buď pomocí předdefinovaných úhlů (ze předu, z profilu, shora, 3/4…), nebo přímo pomocí 3D zobrazovače, kdy se může uživatel sám navigovat okolo objektu.
Některé služby, jako například Ikea, dokonce nabízí i AR zobrazení produktu v uživatelem vybraném prostoru, takže se může přesvědčit, zda se jím vybraný kus nábytku do předsíně hodí.
Tento nákupní proces ovšem klade nové výzvy nejen kodérovi, ale také designerovi, který rozhraní připravuje. Je třeba vytvořit funkční proces a posloupnost, v jaké bude uživatelem konfigurátorem procházet, jasně a přehledně představit funkce konfigurátoru a také odprezentovat v dostatečné kvalitě také samotný produkt tak, aby podkladové soubory nebyly příliš velké a nebrání tak hladkému průchodu konfigurátorem.
Case study: Maatkasten Online
Belgická firma nabízející skříně a policové systémy na míru. Z předdefinovaných modulů si uživatel seskládá vlastní skříň s tím, že má možnost upravovat také rozměry jednotlivých modulů nebo přidat zkosení prostoru, do kterého bude systém umístěn. Následně vybírá také barvu povrchů, typy úchytek a způsob přípravy vnitřních dílů.
Tento konfigurátor je skvěle připravený — klikatelné položky jsou jasně oddělené, postup modifikace je intuitivní a uživatel je navigován jednoduše v rámci postranního panelu. Nabízí také možnost „Inspire“, který vloží do zadaného prostoru náhodně vygenerovanou kombinaci se zachováním dalších uživatelem zadaných aspektů (barva lamina, úchytky, apod.).
Jeden malý detail by však šel upravit, a to naznačení možnosti prohlížení z různých úhlů. Konfigurátor to sice umožňuje, nicméně sama jsem na tuto funkci přišla náhodou. Stránka je také celkem těžká a změny se načítají trochu pomaleji, nicméně vzhledem k obsáhlosti konfigurátoru je to pochopitelné a přehlédnutelné.
Další příklady
Spoustu konfigurátorů má za sebou americká firma ThreeKit, se zaměřením na luxusní produkty a zboží vytváří konfigurátory také The Brink Agency a jejich dceřiné studio 3D Configurator Online. Z českých projektů je tu například GServis, který umožňuje si „naklikat“ vlastní dům. Přizpůsobení vlastního auta nabízí také Škoda.
PS: vlastní konfigurátor si i s 3D modelem a UI můžeš zkusit vyrobit pomocí Vectary nebo Spline.