Medium
Co je Medium.com? Pokud na něm ještě pravidelně ráno u snídaně nelovíte inspirativní článek k přečtení, tak bych vám tuto platformu asi měla představit.
Ve zkratce:
Médium je online platforma pro publikování článků nezávislých blogerů z různých koutů světa, kteří mají světu co říct. Každý zde může psát a publikovat, podobně jako jakékoliv jiné sociální síti. Kromě toho, že se mi zdá kultivovanější.
Jedná se o poměrně mladý hybridní formát social journalism; skládajícího se z profesionální i amatérské žurnalistiky, která se opírá se o zapojení komunity a publika. V březnu minulého roku (tedy roku 2021) přišlo Medium s novou strategií svého business modelu. Změna spočívá ve větším mixu placených novinářů a nezávislých autorů, přičemž navrch by se mělo dostávat více těm nezávislým. Je to dobrý krok kupředu? To časem můžeme zhodnotit.
Původní myšlenku dal blogu spoluzakladatel Twitteru Evan Williams v roce 2012, který si přál dát lidem vkusný digitální prostor k publikování inspirativních článků, který nemá limit 140 (dnes už 280) znaků, a který není pouze pro přátele a sledující, ale i pro veřejné publikum. A to se mu povedlo. Průměrně Medium čte kolem 90 milionů lidí měsíčně, což je opravdu masivní čtenářské publikum.
Z dálky může Medium také připomínat koncept TEDx Talks, akorát že v podobě článků. Zatleskat autorovi k článku ale můžete i tady, čímž mu hodíte svůj pomyslný drobák. Od roku 2017 totiž web představil partnerský program, který odměňuje autory článků na základě potlesku čtenářů. Neočekávejte ale, že na základě úspěchu se svým článkem u čtenářů nějak dramaticky zbohatnete.
Dále, stejně tak jako TEDx Talks je platforma z velké většiny anglicky mluvící, ale najdou se tam i dobré kousky v našem krásném jazyce českém. 🙂
Po jednoduchém přihlášení skrze váš email vám Medium nabídne přizpůsobení si svého profilu a tedy i možnost nadesignovat si, která témata (nebo konkrétní autoři) by vás zajímali a o kterých byste se chtěli dozvědět více. Je to design, programování nebo třeba Buddhismus? Jednoduchou personifikací zájmů už se nestane, že by vás na Mediu zaskočil článek, který by vás neoslovil. Ale i v tom je skrytý ďábel dnešního rychlého dopaminu. Jednoduše se tak stane, že začnete pročítat jeden zajímavý článek za druhým a pořád máte pocit, že potřebujete další a další.
Nebo naopak: máte psaní v krvi a cítíte se, že i Vy máte na to inspirovat ostatní? Buďte na straně druhé. Je to šíleně jednoduché.
Díky super simple UI a UX, se postupně stalo Medium oblíbenou platformou všech druhů blogerů. Přidávat tak svůj článek může jednoduše každý, i ti méně technicky zruční.
A nakonec, je Medium placená platforma? Ano i ne. Většina článků je dostupná zdarma, ale pro některé musíte upgradovat své předplatné. Za $5 dostane příslib úplné eliminace reklamy, podpoříte tím kvalitnější obsah a neomezený přístup ke všem příspěvkům.