Gamifikace

Gamifikací označujeme princip přivádění herních elementů do „neherního“ prostředí. Uplatňuje se nejen v aplikacích a dalších digitálních produktech, ale i v offline marketingu nebo firemních kulturách.

Mezi základní prvky gamifikace patří udělování bodů, různých odznáčků, medailí nebo pohárů. Ty uživatel získává například za pokrok v aplikaci, různé úspěchy nebo opakované vracení se do aplikace (typický 7-day-streak odznáček). Často se také objevují bodové žebříčky a tabulky, kde uživatel vidí své umístění. Dalším elementem je například personalizace v podobě avatarů, soutěžení s přáteli, různé grafy nebo narativy, doplňující práci a postup v aplikaci. Ty dodávají uživateli pocit jedinečnosti a zapojení do většího celku.

Tento koncept není novinkou a už nějakých pár let je využíván jako prostředek ke vzdělání, zábavě a zvýšení angažovanosti publika. Skvělými příklady jsou například aplikace Duolingo, Nike Training Club a Reddit. Super case study o Duolingu k přečtení tady. Duolingo využívá kromě rozdělování výuky na levely také odznáčky, úkoly na čas a nabízí výhody za konzistentní navštěvování aplikace. Svoje pokroky a skóre můžeš sdílet se svými přáteli a navzájem se povzbuzovat. K tomu je vizuálně velmi kvalitně zpracované a unikátní animované charaktery mu dávají pocit familiárnosti a neformálnosti. Duolingo je také proslavené svými chytlavými push notifikacemi. S trochou nadsázky díky nim vznikl subžánr memes o tom, kam až Duolingo zajde, abyste dnes procvičili vybraný jazyk.

Reddit zase pomocí gamifikace podporuje sdílení know-how v komunitách na své platformě. Za časté přispívání komentáři, příspěvky nebo udělování ~upvotes~ a ~downvotes~ (hodnocení příspěvků na platformě) získává uživatel tzv. ~Karma~ body, které jsou pak na jeho profilu viditelné a popisují jeho postavení v komunitě. Stejně jako Duolingo nebo Nike Training Club využívá princip trofejí/odznáčků za významné milníky nebo příspěvky na platformu. Víc o gamifikaci Redditu si můžeš přečíst tady.

Gamifikace se široce používá také v offlinu — například jako sbírání bodů v obchodech a využívání věrnostních kartiček, díky kterým má zákazník touhu se do obchodu vracet (a utrácet peníze), protože za těmito úkony vidí odměnu a má pocit, že svými činy směřuje k cíli (například k nápoji zdarma).

Další zasazené 2022