Anti-design

Účelně výrazný, za oči tahající a vizuálně křičící. Takový je nešvar, nebo taky cool trend jménem Anti-design. Je to punk-is-not-dead 2.0 a 90’s are back aktuální doby.

Cílem anti-designu je bouřit se proti nudě a pravidlům dobrého designu. Jde proti strohé úhlednosti minimalismu a všem zásadám toho jak by se design měl dělat. Anti-design naopak rajcuje maximalismus, nejrůznější prapodivné kombinace a cíl strhnout divákovy oči, pobouřit je a pobavit. Oči diváka nebo uživatele se musí taky trochu ztratit v té džungli vizuálních vjemů, aby v tom objevil předávanou informaci.

V grafickém designu se většinou jedná o akcidenční grafiku, kde je experiment i žádoucí. Co ale digitální sféra, dá se najít anti-design i tam?

Dá. A i tam to jde proti všem pravidlům designu. Jeho záměrem je ošklivost, chaos a složitost předávaných informací. Také popření všech pravidel dobrého user experience designu, takže se záměrně ignoruje vizuální hierarchie, zdravý barevný kontrast nebo třeba white space.

Místo toho se soustředí na rušivé animace, drsné barevné kontrasty a dezorientující vzory a výrazné kurzory a neotřelé interakce. Jeho hrdostí je být anti-user-friendly. Vyznačuje jakousi syrovostí a snahou odlišit se od všech známých stylů. Celkový efekt budí dojem, že se koukáte na dobře udržovaný, ale zároveň špatný design z 90. let 20. století.

https://www.m-o-l-l-y.com je nádherným příkladem anti-designu

Tvůrce tohoto designu předem počítá s faktem, že uživatel bude do dvou sekund znechucený a heroicky klikat na křížek tabu svého prohlížeče v obavách, že váš počítač z tohoto webu ještě nedejbože chytí nějaký vir. V tom lepším případě to ale uživatele zaujme, pobaví a bude chtít na stránce zůstat už jen kvůli tomu chlumu absurdity.

Proč by se někdo cíleně snažil o vznik webu, který se špatně používá a nedá se na něj dívat?
Zcela jasně prvním důvodem, proč takové weby a designy vznikají, je humor. Produkty tohoto snažení bývají v 90% případů cílem zábavy a vtipu. Nikoliv použitelnosti.

Hned dalším je přitáhnout na sebe pozornost, stejně jako u experimentů v grafickém designu, tak i zde je cílem šokovat a probudit zvědavost.

Dalším důvodem může být to, že je designer k smrti znuděný ‘správným’ designem, minimalismem a estetickým designem a touží po rebelii.

https://tumulusdesign.com zde doporučuji webem pořádně zascrollovat.

Kdo je cílovkou těchto webů?
Umělci, designéři a milovníci a sběratelé ohavných designů. :)))))
Tyto weby jsou jinak strašně špatně nalezitelné přesto objevitelné, pokud člověk dostatečně prohledává hlubiny internetu.

Jaká v tom může být ta pozitivní stopa?
Kreativní experimenty, které vznikají za cílem stvořit boží anti-design ale občas mohou být i plodné a přinést nové inovativní lyouty, kompozice a funkce. Minimálně to osvěží mysl tvůrce a pobaví nějakého dalšího zbloudilce na internetu. V ideálním případě to i začne žít vlastním životem a stane se virální záležitostí.

Další zasazené 2022