Y2K éra
Zkratka Y2K zastupuje termín Year 2000 problem, v češtině Problém roku 2000. Tento pojem je spojen s technologickým pokrokem a mýty okolo přechodu z 20. do 21. století, kdy se někteří domnívali, že technologie je jistou zkázou. V úplných začátcích programování a využívání technologií převládala snaha šetřit počítačovou paměť, a tak se roky ukládaly pomocí dvou číslic namísto čtyř (např. rok 1990 se zapsal jako 90). Když se blížil rok 2000, začaly se objevovat obavy, jak se budou další roky zapisovat, zda kvůli nejasnosti nevzniknou dezinterpretace (protože zápis 00 by mohl odpovídat jak roku 1900, tak roku 2000), kvůli kterým by naprosto zkolaboval internet, telefonní sítě a další. K žádnému z katastrofických scénářů samozřejmě nedošlo. Jako jakýsi důkaz úlevy začalo po roce 2000 období hlasitého technologického optimismu.
V dnešní době jsme už ale mnohdy příliš izolováni sociálními sítěmi a odrazováni smrští dezinformací, díky čemuž je náš pozitivní přístup k technologiím oproti dřívějšku značně utlumen. I proto se mnozí kreativci chtějí znovu přiblížit onomu prapůvodnímu pocitu vzrušení, že díky technologiím dosáhneme čehokoliv. A tak se pomyslně vrací zpět do sladkých devadesátých let.
Konec 90. let v designu (grafickém, digitálním i herním) je charakterizován hrubým, surovým rozhraním, low poly CGI, žvýkačkově růžovou, modrou a duhovými barvami symbolizujícími odlesky zadní strany CDček.
V mnoha ohledech se tento grafický trend blíží cyberpunku, ale namísto temného, neonového vzhledu je mnohem zářivější, živější a tak nějak nevinně nostalgický.