Web Content Accessibility Guidelines
(Zkráceně WCAG) jsou jedny z celosvětově nejrespektovanějších pravidel pro tvorbu bezbariérového webu. První verze vznikla již roku 1999, nyní je však relevantní verze 2.0 (2008). Ta se dělí se do čtyř základních principů:
- Obsah musí byt vnímatelný
- Prvky v rozhraní musejí byt ovladatelné
- Obsah a ovládací prvky musejí být pochopitelné
- Obsah musí být natolik robustní, aby pracoval s dnešními i budoucími technologiemi (včetně kompenzačních pomůcek).
4 principy, 14 pravidel, 3 kritéria
Tady to začíná být trochu složitějí:
Pod každým z principů se skrývá několik pravidel (celkem 14) s různou prioritou:
- 1 (Autor je použít musí)
- 2 (Autor je použít nemusí)
- 3 (Autor je použít může)
Na ně jsou navázána ještě tzv. „kontrolní kritéria“, vůči kterým je možno webový obsah testovat a ověřovat jeho soulad s danými kritérii. To, do jaké míry obsah vyhovuje danému kritériu, popisují tři úrovně A (nejnižší), AA, AAA (nejvyšší).
Uff.
Jaká jsou tedy ta pravidla?
- Poskytujte ekvivalentní alternativy zvukového a vizuálního obsahu.
- Nespoléhejte se pouze na barvu.
- Používejte správně značky a styly.
- Objasněte použití přirozeného jazyka..
- Vytvářejte tabulky, které jdou snadno transformovat.
- Zajistěte snadnou transformaci stránek, které využívají nové technologie.
- Zajistěte možné uživatelské ovládání změn obsahu, které jsou závislé na čase.
- Zajistěte přímou přístupnost vloženého uživatelského rozhraní.
- Navrhujte stránky nezávisle na zařízení..
- Používejte prozatímní řešení.
- Používejte technologie a pravidla W3C.
- Poskytujte informace, které napomůžou orientaci a udržení souvislostí.
- Používejte jasné navigační mechanismy.
- Zajistěte, aby dokumenty byly jasné a jednoduché.
Pokud ti to ještě nestačilo, kompletní a podrobný guidline nalezneš na www.w3.org.