Design Centrum CzechTrade
V České republice fungovalo přibližně od roku 1991 Design centrum České republiky, které mělo mít funkci instituce pečující o kvalitu a image průmyslové produkce. Instituce měla aktivně ovlivňovat spotřebitele a dopomáhat jejich lepšímu vkusu, a také se zasazovat o to, aby technika a technologie nenarušovaly správné životní prostředí. Zároveň mělo jít o instituci nezávislou na komerčním tlaku průmyslu, obchodu a marketingu. V roce 2007 bylo Design centrum ČR zrušeno. Mnozí odborníci i umělci na tento krok reagovali různými polemizacemi, zda to byl dobrý nebo špatný tah. Tehdejší ministr průmyslu a obchodu Martin Říman vysvětloval zrušení této instituce tím, že její hlavní význam byl v porevoluční době, kdy ve společnosti ještě převládal jakýsi komunistický trend a vůbec jakákoliv samotná novinka na trhu představovala senzaci, bez ohledu na to, jak výrobek vypadal, či jak dobře plnil svou funkci. Tímto se ČR stala jedinou zemí EU, která neprovozuje státní orgán, který by pečoval o rozvoj designu.
Ačkoliv v dnešní době původní instituci nahrazuje Design Centrum CzechTrade, národní platforma státní podpory designu a garant pro oblast designu. Instituce spolupracuje s Ministerstvem průmyslu a obchodu a zastává několik klíčových funkcí. Má za cíl propojovat kreativní a podnikatelskou sféru, podporovat konkurenceschopnost firem v oblasti udržitelného designu, popularizovat design, pořádat vzdělávací a výzkumnou činnost a zajišťovat mezinárodní spolupráci českým designérům.
Více se můžete dočíst zde: https://www.czechtrade.cz/design-centrum-czechtrade