Affordances

Affordances (v češtině pak Afordance) je termín pro vyjádření možností akcí, které lze s předmětem udělat. Říká nám jednoduchý návod, jak s předmětem zacházet, bez ohledu na to, zda interagujeme s věcí ve fyzickém nebo v digitálním prostředí. 

V praxi může jít o jednoduché sdělení “vypnout/zapnout”. Nebo ponuka na dveřích, zda je máme táhnout k sobě, nebo tlačit od sebe. V digitálním prostředí to může být pak třeba ikonka, která vás vyzývá ke kliknutí na ni. Pro uživatele předmětu by mělo být v krátkém čase jasné, jak předmět používat a čeho tím dosáhne po interakci s ním.

S termínem poprvé přišel psycholog James J. Gipson ve své publikaci The theory of affordances v roce 1977. S tímto pojmem dále pracoval třeba Bill Gaver, který tento pojem dále rozčlenil. Nejvýznamněji však s tímto pojmem pracoval Don Norman ve své knize Design of everyday things, skrze kterou pojem evangelizoval mezi designery a užší veřejnost. Dále termín interpretovali vyvíjeli i další důležití lidé, jako třeba Rex Harston.

Historie termínu Affordances je poněkud složitější a pokud by vás více zajímal jeho vývoj, tak doporučuji mrknout na tento článek: https://medium.com/design-kisk/afordance-69d26fc2cd92

Další zasazené 2021